MC CRUISINGTyskland (DE on a motorcycle)

Stralsund➜Rügen➜Glowe➜Fehmarn

Denna publicering uppdaterades den 24 februari, 2023

25 augusti

Vår sista dag i Stralsund och vi skall köra till Fehmarn för att hälsa på Peo’s kusin som är där på Miramars camping. Men dagen är ju lång och det är återigen ett strålande vackert väder och varmt så vi beslutar oss för att ta en tur runt Rügen på vägen till Fehmarn.

Översikt resväg

Vi slingrar oss ut till den relativt nybyggda bron till Rügen som har ersatt den gamla som man alltid var tvungen att öppna för sjöfarande på bestämda tider. Vi tog första avfarten direkt vi kommit över bron och körde via Gustow, Poseritz och sedan till Putbus på fina kurviga vägar, vårt mål var att besöka Hitlers avelsfabrik som han byggde i Prora för att producera ariska barn. Väl framme i Prora så parkerade vi och promenerade till denna anläggning som man håller på och renoverar till fina semesterlägenheter, här finns även ett vandrarhem.

En del av den ännu ej renoverade anläggningen, hela var i sitt urspung 2 km lång!
Den ombyggda delen
Stranden framför anläggningen

Man kan ju tänka sig att de soldater och civila som fick bo här antagligen hade ett ganska behagligt liv under den tid aveln pågick. Efter rundvandring så fortsatte vi färden mot Fehmarn som gick via Sassnitz och genom den fantastiska bokskogen med sina fina kurvor i nationalpark Jasmund. Efter den fina upplevelsen kom vi efter ett tag till Glowe och hamnade på gammal gatstensbelagd väg.

Gatsten!
Vadan detta? tycks Peo undra 🙂
Bara att gilla läget och köra vidare…

Vi svängde ned till hamnen vilket var ett bra beslut. När vi kom dit så parkerade vi framför “Alte Räucherei” för lunch med dryck 🙂

Vadå? “Parken verboten” är på andra sidan skylten 🙂

Här hade de all sorts rökt fisk som skulle se till att vi fick mer än det rekommenderade dagsintaget av Omega 3.

Var svårt att välja bland allt…

Omegastinna och törsten var släckt så tittade vi lite på stranden innan avfärd.

Glowe yacht hamn

Färden gick vidare förbi (inte genom) Breege som annars är en trevlig liten ort med hamn (har har vi legat med s/y Ruth för ett par år sedan). Vi passerade Altenkirchen och Wieke för att komma vidare och sedan ta “Wittover Fähre” och sedan ta oss tillbaka till Stralsund.

Wittover Fähre

För att inte komma fram alltför sent till Fehmarn så drog vi väl i det närmaste rakaste vägen till Fehmarn då vi körde förbi Rostock men undvek motorväg fram till Wismar. Vi undvek även att köra in via Lübeck utan tog vägen via Selmsdorf och väg 75 innan vi till slut tog motorvägen “Ettan”. Det var ju tur att vi körde mot “rätt” håll för det var motorvägsarbete på motsatta sidan och bilköerna var milslånga, den längsta jag sett… Vi letade oss fram till Miramar Camping och Peo’s kusin med fru och här fick vi en mycket efterlängtad stövelpilsner.

Peo med kusin och fru
Stövelpilsner 🙂

Efter denna efterlängtade stövelpilsner tog vi oss till den “fehrienwonung” som vi bokat, det visade sig vara på en hästgård som hade några lägenheter i ett av husen, riktigt fräscht och här fanns allt man behövde och lite till. Vi tänkte ta en taxi därifrån till campingen igen lite senare då vi skulle äta middag tillsammans med kusinen, då sade tjejen som hade gården att jag kan köra er dit. Väldigt trevligt och snällt och när vi kom fram fick hon en peng för besväret och vi frågade om man kunde ta någon genväg som promenad hem. Då sa hon ta den lilla backen, sväng till vänster och gå rakt fram så kommer ni ut på vägen till gården, då har ni kommit halvvägs. Till middag åt jag en “Lachs Shanghai mit gemütliche reis” som var otroligt god, återigen åt vi mat av “världsklass” med vitt vin till maten. Allt bjöds på utav Peo’s kusin och det var en trevlig kväll, synd bara att man inte förstår mer tyska än den termin man hade i skolan…

När vi skulle gå hem så var det kolsvart ute och vi fick använda telefonernas ficklampa för att överhuvudtaget se något alls och när vi gick uppför den lilla svagt lutande backen kryllade det av kaniner som sprang omkring oss, vi tog oss till vänster och det gick en liten stig över åkrarna som ledde oss till vägen. Vi kom hem nöjda och belåtna 🙂