Hong Kong (HK)Resor

Hong Kong, Mars 2011

Denna publicering uppdaterades den 16 december, 2022

Det var några år sedan jag var i Hong Kong senast, tror det var 1985 första gången så det har passerat 26 år sedan fram till detta besök. Om du har lust att läsa om den gången så har jag lagt in det minnet i slutet på denna sidan…

Bodde på Eaton Hotel som ligger på Nathan Road och hyfsat nära till hamnen på fastlandssidan när man skall ta färjan över till Hong Kong ön. Ligger också på gångavstånd till Geodis kontor så det är väldigt bekvämt och bra. Detta hotell blev mitt andra hem vid varje resa som gick hit de följande åren.

Nathan Road

Hade en ledig dag som tilbringades med några kollegor då vi vandrade runt lite på dagen och kvällen.

Ted Runsten
En populär gata för shopping, hela Hong Kong är ett shopping-ställe…

Utegården på Eaton Hotel, André (Tyskland), Toby Mathews (Indien) i mitten och Ted Runsten till höger

Vi går ner mot hamnen och ser oss omkring på vägen, Hong Kong är och har förblivit ett ställe som man gärna återvänder till…

Tsim Sha Tsui Old Clock Tower
Hong Kong Museum of Art
Star ferry

Det är lite dimmigt under eftermiddagen när vi går omkring nere vid hamnen på vår väg till Hong Kong Island…

Biljettköp och telefonsamtal samtidigt… André , Toby och jag
Ankomst Hong Kong Island

Kommer fram till att vi behöver något att släcka törsten med så vi slinker in på Cochrane’s

Vad vi lämnade…

Tillbringade sedan kvällen på restaurang och åt lite god mat på en krog vid en av alla backiga gator på Hong Kong Island.

Toby, André & Ted

När vi kom tillbaka till hotellet några timmar senare träffade vi fler kollegor på utegården och tog en öl innan det var dags att säga godnatt.

Hong Kong 1985 😂.

Ett rolig minne från tiden då jag jobbade hos Schenker och en dag var utbjuden på lunch. Väl på restaurangen där man tillagade maten på bordet där man satt, så var vi 13 personer och när man upptäckte att vi var just 13 stycken så fick vi inte sätta oss till bords förrän man kallat in en 14:e person för att vi alla inte skulle drabbas av olycka. Eftersom det var första gången jag skulle äta med chopsticks så serverades det först lite öl och diverse nötter, dessa var jag tvungen att plocka med just chopsticks så nötterna flög hej vilt omkring allt medan mina kinesiska kollegor vred sig av skratt.

En kväll hamnade vi på klubb, natten blev lång och slutade med en efterfest i Stanley (Chek Chue) som varade till morgonen. Chefen ringde på morgonen och undrade var jag var någonstans och jag tittade ut genom ett fönster och sade att jag tror att jag är i närheten av “Herbie” som vår platschef i Hong Kong kallades på den tiden. Då tyckte han att jag nog borde passa på att komma tillbaka så snart som möjligt då jag skulle flyga till Taipei i Taiwan 🥴 denna dag. Flygningen till Taiwan (som kunde ha slutat i Japan) är en historia för sig med tropisk åskstorm med knytnävsstora hagel och flygbränsle som sinade och tvingade ner oss till Kaohsiung för att tanka och vad som sedan hände i Taiwan… sannerligen ytterligare ett minne för livet😊.